رتبه اول مرگ ومیریزدیها در حوادث ترافیکی


امیرترقی نژاد

از نظر مرگ و ميرهاي ناشي از حوادث ترافيكي استان یزد رتبه اول را در كشوربه خود اختصاص داده است.این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، استفاده زياد از موتورسيكلت، استفاده نكردن از كلاه ايمني و سرعت غيرمجاز، رعايت نكردن قوانين و مقررات از مهمترين دلايل مرگ و مير ناشي از حوادث ترافيكي در يزد اعلام شده است.

یک کارشناس فوریت های پزشکی، بی دقتی و سهل انگاری را مهمترین عوامل مرگ و میر حوادث ترافیکی در استان یزد عنوان می کند.

دکتر محمد حسین زارع می گوید: به طور متوسط از هر 70 فوریت پزشکی اورژانس استان یزد 50 مورد آن مرتبط با حوادث ترافیکی است .

وي افزايش تخت هاي ICU و اضافه كردن سه نفر جراح مغز و اعصاب به استان را از مهمترين اقدامات صورت گرفته براي امدادرساني به حادثه ديدگان بيان كرد.

اما نماینده مردم طبس در مجلس شورای اسلامی خواهان توجه جدی مسئولان کشوری و استانی به جاده های استان یزد است.

محمد کریم عابدی به ایرنا می گوید: متاسفانه وضعیت راه های این شهرستان در سطح پایینی قرار دارد.

وی از شرکت توسعه راه های وزارت راه و ترابری خواست که درخصوص استاندارد سازی جاده های این شهرستان تحرک و توجه بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به مرگ و میز ناشی از حوادث ترافیکی جاده های طبس ، اظهار داشت : هزینه هایی که باعث بیمه و فوت افراد در مرگ و میر حوادث ترافیکی جاده ها می شود سرسام آور است .

نماینده طبس بر این اعتقاد است که باید این هزینه ها صرف جاده سازی ایمن و استاندارد شود.

عابدی همچنین گفت: طی دو سال گذشته حداقل 10 نفر به علت تصادق جاده ای با شتر در جاده طبس - یزد کشته شده اند.

هرچند سید محمد طباطبایی مدير كل ثبت احوال استان يزد با اشاره به آمار وفات در اين استان بدون اشاره به تعداد فوت شدگان حوادث ترافیکی می گوید: در سال گذشته 4 هزار و 467 نفر در استان يزد فوت كرده‌اند و از ابتداي سال 89 تا پايان آبان ماه سال جاري فوت 3 هزار و 282 نفر ثبت شده است ،یعنی به طور متوسط روزانه 12 نفر فوت كرده‌اند.

این در حالی است که آمار راهنمایی ورانندگی یزد نشان می دهد که تعداد مجروحين تصادفات درونشهري استان يزد در سال 88 را 6 هزار و 931 نفر و تعداد فوت در صحنه را 3 نفر و آمار مجروحين را 5 هزار و 632 نفر اعلام کرده است.

این نهاد همچنین عوامل موثر در كاهش حوادث ترافيكي را آموزش كاربران، برخورد قاطع با تخلفات و ايمن سازي راه‌ها و خودروها عنوان نموده است.

فرماندار اردکان هم با اشاره به اهميت وجود پايگاه هاي امداد جاده اي درمناطق پر تردد گفت: وظيفه ماست که رعايت نکات ايمني و قوانين رانندگي را به رانندگان گوشزد نماييم اما در هر حال تصادفات جاده اي جز لاينفک عبور و مرور است وهمه ساله حوادث جاده اي جان بسياري از هموطنانمان را گرفته است.

احمد کمالی افزود: ايجاد پايگاههاي امداد جادهاي در مکانهاي کارشناسي شده امنيت جاده ها را افزايش داده و مي تواند از بروز بسياري از صدمات جبران ناپذير جلوگيري نمايد.

وی خواستار پيگيري ادارات ذيربط خصوصا هلال احمر براي اجرايي شدن هرچه زودتر مصوبات اين جلسه و اخذ موافقت استان گرديد.


به گفته طالعي دبيرستاد حوادث شهرستان اردکان نیز طبق پيش بيني و مکان يابي کارشناسي شده پس از تاييد مقامات استاني و کشوري و اختصاص بودجه لازم پايگاه محور اردکان چوپانان در مجاورت مجتمع خدمات رفاهي غزال سياهکو ه و پايگاه محور اردکان خرانق در مجاورت اورژانس روستاي خرانق ساخته خواهد شد.

اگرچه نماینده مردم میبد وتفت در مجلس با اشاره به حوادث ترافیکی جاده ای در استان یزد می گوید : مسائل فنی جاده ها ، عدم رعایت قوانین و مقررات و تکنولوژی پایین وسایل نقلیه باعث شده است که حوادث ترافیکی در این استان افزایش چشمگیری داشته باشد.

وی خواستار دو بانده شدن کمربندی جاده های حوزه میبد و تفت شد.

سید جلال یحیی زاده اظهار می دارد : منطق ایجاب می کند که دولت و مسئولین مرتبط به نقاط حادثه خیز استان آینده توجه جدی داشته باشند.

رئيس اداره آموزش و فرهنگ ترافيك راهنما یی و رانندگي استان يزد هم گفت:‌ با رشد روز افزون تعداد خودروها در سطح استان و همچنين كشور فرهنگ‌سازي در خصوص رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي بيش از پيش جدي و الزامي است.


سروان عليرضا آدمي‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه يزد، گفت: تصادفات عوارض جانبي زيادي از جمله خسارت مالي، روحي،‌ رواني و جسمي و... را به فرد و جامعه تحميل مي كند بنابراين بايد در امر فرهنگ‌سازي و رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي بيش از پيش تلاش شود.


وي آمار تعداد مجروحين تصادفات درونشهري استان يزد در سال 88 را 6 هزار و 931 نفر و تعداد فوت در صحنه را 3 نفر و آمار مجروحين را 5 هزار و 632 نفر عنوان كرد.


اين كارشناس عالي تصادفات و امور فني، عوامل موثر در كاهش حوادث ترافيكي را آموزش كاربران، برخورد قاطع با تخلفات و ايمن سازي راه‌ها و خودروها عنوان كرد.


وي نقش انسان را در حوادث رانندگي 70 درصد و نقش وسيله نقليه را 15 درصد و همچنين عامل راه را 15 درصد در ايجاد حوادث رانندگي دخيل دانست.


آدمي زاده در خصوص تعداد كل خودروهاي استان يزد گفت: تعداد كل خودروهاي استان برابر با 150 هزار خودرو در حال تردد مي‌باشد اين در حالي است كه بسترهاي لازم جهت افزايش خودروها ايجاد نشده است.


وي افزود: با توجه به اين آمار كه در مدت هشت سال دفاع مقدس 210 هزار شهيد تقديم اسلام و انقلاب شد و در هشت سال بعد از آن تعداد 270 هزار كشته از تصادفات رانندگي داشتيم بنابراين بايد مسئله رانندگي و پيروي و دقت در اجراي قوانين راهنمايي و رانندگي را بسيار جدي گرفت چرا كه آمار كشته‌هاي تصادفات بسيار بيش از آمار شهداي جنگ تحميلي است و اين از هرچه ضربه جدي و بزرگي براي كشور خواهد بود.


وي در خصوص برگزاري سمينار ترافيك و معضلات اجتماعي آن توسط گروه علوم تربيتي دانشگاه يزد گفت: برگزاري اينگونه سمينارها بسيار مفيد است و بايد در اين زمينه به هر شكل ممكن فرهنگسازي شود.

............................

وي نسبت به اجراي اين مراسم تداوم و ادامه دار بودن كار را مورد تاكيد قراداد و اظهار داشت: قوانين راهنمايي و رانندگي مربوط به قشر خاصي نيست و جوانان، دانشجويان و ... بايد نسبت به اين قوانين اطلاعات كافي داشته باشند و به طور كامل آنها را اجرا كنند.


وي همچنين قوانين را حافظ جان مردم دانست و گفت: مردم بايد با رعايت قانون راهنمايي و رانندگي لذت رانندگي را تجربه كنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا